• Michele van Dijkum

Hoe weet je of je het goed doet als leidinggevende?

Updated: Aug 2

Zelf had ik geen idee of ik het nou eigenlijk wel goed deed als leidinggevende. Dat vond ik super irritant, want dat maakte mij onzekerder dan ooit op mijn werk. Als medewerker wist ik precies hoe ik het deed. Ik had een taak en heb daaraan voldaan - of niet. En als ik het niet goed deed, kreeg ik wel te horen hoe het anders moest. Als leidinggevende had ik geen idee of ik het goed of juist ontzettend slecht deed. Bij sommige teamleden kon ik helemaal niets goed doen en anderen vonden alles wel prima. Ook van mijn klanten hoor ik regelmatig dat ze eigenlijk niet zo goed weten hoe ze het doen als leidinggevende. Ze vragen er ook niet om bij hun teamleden. Dat is te gênant, ongepast of gewoon niet aan gedacht. Maar hoe weet je dan of je het goed doet als leidinggevende? Hier zijn 5 tips hoe je erachter kan komen.


5 tips hoe je erachter komt hoe je het doet als leidinggevende:


1. Wordt creatief in de manieren hoe je feedback vraagt

“Hoe vind jij dat ik het doe als leidinggevende?” - dit is misschien niet de vraag waar je de meest bruikbare informatie uit haalt. Probeer in plaats daarvan gericht te vragen en specifiek te zijn in wat je wilt weten. Wordt creatief in hoe jij naar feedback vraagt. Dat kan namelijk om vele verschillende manieren. Ontvang je alsnog niet de feedback waar je iets aan hebt? Kijk dan nog eens goed naar wat je gevraagd hebt, herformuleer je vraag en vraag het opnieuw, op een ander moment, in een latere fase van de samenwerking. Dat geld ook voor feedback van je eigen management. Krijg je niet wat je verwacht? Vraag er dan specifieker naar. Een paar voorbeelden:

“Heb jij alles wat je nodig hebt om je werk goed te kunnen doen?”

“Hoe wil jij dat ik je op de hoogte hou over dit project?”

“Heb jij suggesties voor mij hoe ik jou bij je volgende taak beter kan ondersteunen?”

“Als je een ding zou kunnen veranderen in onze samenwerking, wat zou dat zijn?”


2. Bouw aan een vertrouwensrelatie met je team, zodat je échte en oprechte feedback kunt ontvangen

Om oprechte en nuttig feedback te kunnen ontvangen, is een sterke vertrouwensrelatie met je teamleden noodzakelijk. Dat betekend niet dat je best-buddies met iedereen moet worden, juist beter van niet. Het betekend wel dat je een vertrouwensrelatie met je teamleden opbouwt, waarin zij zich veilig voelen dat ze met elke feedback bij je kunnen komen en niet bang te hoeven zijn dat negatieve consequenties volgen. Voor sommige medewerkers is het namelijk heel lastig om feedback te geven aan een superior. Ze durven niet omdat ze niet oprecht en direct hun mening durven delen uit angst voor negatieve gevolgen voor hen. Wordt ik bijvoorbeeld anders/slechter behandeld als ik oprecht mijn mening deel? Krijg ik bijvoorbeeld slechtere klusjes? Krijgt jij als manager een ander beeld van de medewerker?


Moet het vertrouwensband nog opgebouwd worden, omdat je net start, geeft deze teamleden de tijd en ruimte om dat te kunnen doen.


3. Observeer, leer en breng samen wat goed leiderschap voor jou betekend

Kijk om je heen, observeer, leer en trek je eigen conclusie. Je bent omringt van andere leidinggevenden, goed en slecht. In je eigen bedrijf, in je netwerk, of misschien heb jij grote voorbeelden aan leaders waar je naar opkijkt. Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van goed leiderschap en onderzoek hoe jij het ten opzichte daarvan doet en waar je zelf verbetering in kan en wil brengen.


4. Master de skill van zelfreflectie

Krijg je niet de feedback die je zou willen krijgen van je team of je eigen management? Leer reflecteren en wordt er zelfs een master in. Het is een essentiële skill voor goed leiderschap en zal je helpen om in te zien waar je het goed doet in je rol als leidinggevende en waar je nog verbetering in kan brengen. Schakel desnoods hulp in om van deze skill je second nature te maken.


5. Check-in bij jezelf en gebruik je common sense

Besef je, dat het moment van feedback krijgen of geven altijd een momentopname is en een eenzijdig perspectief van de feedbackgever. Dat geld zowel voor positieve als kritische feedback. Begrijp je niet goed wat er gezegd is of voel je je aangevallen of dat de feedback unfair is? Probeer jezelf open te stellen en te achterhalen wat de feedback gevende daadwerkelijk bedoeld. Bijvoorbeeld door door te vragen: "Ik wil beter begrijpen hoe je dat bedoeld, kun ja dat verder toelichten? Welke impact heeft dat op jou? Hoe zou ik dat anders kunnen doen?" Wees dankbaar voor alle informatie die je krijgt en wees alert op wat je ermee doet. Stel jezelf deze controle-vragen:

  1. Wat kan ik ervan leren?

  2. Wat helpt mij groeien in mijn rol als leidinggevende?

  3. Wat neem ik mee? Maar ook, net zo belangrijk;

  4. Wat laat ik los?

Want je hoeft niet met alle informatie die je krijgt iets te doen. Er zijn bijvoorbeeld collega’s die altijd iets te mopperen hebben, maakt niet uit hoe slecht of goed je het als leidinggevende doet. Zij vinden altijd een extern excuus waarom iets niet lukt, waarom ze hun werk niet goed kunnen doen, hun resultaten niet behalen, etc. Het ligt altijd aan jou, het bedrijf, hoger management, de slechte marktsituatie, het weer, het seizoen, noem maar op. Hoe ga je hiermee om? Gebruik je gezonde verstand om dat verschil te herkennen, probeer te doorgronden wat het eigenlijke probleem voor hen is en blijf dus altijd aan hun kant staan. Probeer hen verder te ondersteunen in hun eigenverantwoordelijkheid.


Ik ben benieuwd, wat doe jij om te weten of je het goed doet als leidinggevende? Laat het hieronder weten.



5 views0 comments